Interjú Mándl Józsefnével, Gothárd Jenő Általános Iskola iskolaigazgatójával

Mindenkitől megkérdezik gyerekkorában: „Mi leszel, ha nagy leszel?" Amikor önt kérdezték, bizonyára nem pedagógus/ iskolaigazgató volt a válasz. Milyen tervei voltak a pályaválasztással kapcsolatban?

Nem volt szokványos a pályaválasztásom. Közgazdásznak készültem, de a véletlennek, és a hozzám közelállóknak köszönhetően – szerencsémre- a pedagógus pálya lett a végleges választás.

Mióta igazgató? Milyen érzés az iskola igazgatójának lenni?

2001-től a táplánszentkereszti Apáczai Csere János Általános Iskolát, 2011-től pedig a Gothard Jenő Általános Iskolát vezetem. Nagyon jó érzés a gyerekekért munkálkodni, de ugyanakkor komoly felelősséggel jár, hiszen a jövő nemzedékének sorsa van a kezünkben.
 

Milyen elvárásai vannak a pedagógus társaival szemben?

Feltétel nélküli gyerekszeretet, példaértékű életvitel és személyiségjegyek. Magas szakmaisággal végzett, igényes munka, hivatástudat.
Igazi minőségi oktatás folyik az általános iskolában. Mik az iskola erősségei?

Szeretetteljes, családias légkör, értékcentrikusság. Prioritást élvez az egészségfejlesztésre és a környezettudatos magatartásra nevelésünk. ÖKO iskola és UNESCO társult iskola cím birtokosai vagyunk.

Többféle sport- és művészeti tevékenységből választhatnak tanulóink. Kiváló közösségi programjaink vannak, melyek felejthetetlen 8 évet biztosítanak tanulóink számára. Azt szeretnénk, ha a ránk bízottak nemcsak sikeres, hanem boldog felnőttekké is válnának.
 

A tantárgyai közül melyiket szereti legjobban tanítani?  Van valamiféle vezérelve a tanításban?

Nehéz a választás, talán a matematikát. Vezérelvem: Bátorító pedagógiával, szorongásmentesen tanítani a gyerekeket, mert ők nem a tananyagot tanulják, hanem annak a pedagógusnak tanulnak, akit szeretnek és elfogadnak.

Ön szerint milyen az ideális diák? A tanításban mit érez kudarcnak?

Számomra minden diák ideális. Vannak, akik nagyobb odafigyelést, törődést igényelnek, de ugyanúgy szerethetők, mint a többiek. A tanításban kudarc egyértelműen a buktatás. Még az elnevezést sem szeretem, ezért aztán mindent megteszek, hogy ne, vagy csak nagyon ritkán fordulhasson elő.
 

Mi a feladatuk a mai iskoláknak? Tanítani, nevelni, esetleg a diákokat a családjukkal együtt nevelni?

Erre a kérdésre Karácsony Sándor örökérvényű soraival, az iskola jelmondatával szeretnék válaszolni: „ Minden gondolatunk, minden tervünk azt célozza, hogy lehetne benneteket vidámabbá, életrevalóbbá, műveltebbé, derekabbá tenni.”

Milyen kapcsolatokat ápol az iskola más intézményekkel?

Az intézmény nagy gondot fordít minőségi kapcsolatok kialakítására, gondozására. Közösen, egymást segítve tudunk komoly eredményeket elérni.

Milyen fejlesztéseket és bővítéseket sikerült megvalósítani az elmúlt években az iskolának?

Infrastrukturális fejlesztések: új könyvtár, tantermek, irodák korszerűsítése, mellékhelyiségek teljes felújítása, digitális taneszközpark, sport eszközállomány bővítése.

Az iskola hosszú évek során sok diákot nevelt fel és indított el az élet kacskaringós útjára. Iskolának voltak híres diákjai?

Sok híres diákkal büszkélkedhetünk, hiszen az iskolánkban végzett diákok az élet minden területén megállják a helyüket. Hosszú évek távlatában is jó kapcsolatot ápolnak egykori intézményükkel, és szeretettel emlékeznek az itt eltöltött évekre, társaikra, egykori tanáraikra.
 

Milyen az iskolában a sporttevékenység, a sportolási lehetőség?

Nagy gondot fordítunk a tanulók testi egészségfejlesztésére, és arra, hogy megtalálják azokat a sportolási lehetőségeket, ahol jól érzik magukat, ahol sikereket is érhetnek el. Választhatnak: vízilabda, tenisz, röplabda, futsal, foci( lányoknál is) , kézilabda (fiúknak is) sportágak közül. A mindennapos testnevelés keretében pedig néptánc és társastánc oktatáson is részt vehetnek.

A családjáról is megtudhatnánk néhány információt?

Férjem építésvezető, lányom orvos, rákkutatással foglalkozik Bostonban, a Harvard Egyetemen. Iker fiaim a kecskeméti Mercedes gyár mérnökei. Testvérem szintén pedagógus. Életem nagy szerencséje, hogy kiegyensúlyozott, békés, boldog családban élhetek. Gyerekeim sikeresek, kiváló tulajdonságokkal felruházott, nagyon jó emberek.
 

Mit csinál legszívesebben szabadidejében?

Igyekszem a lehető legtöbb időt a családomra fordítani. Szeretek olvasni, utazni, bár egyelőre elég kevés időm van erre.

Rengeteg sikert ért el a szakmában. Miket emelne ki ezek közül?

Sikereimet a rám bízottak elégedettségében, sikeres életpályájában mérem. Legnagyobb büszkeségem, ha értékes tulajdonságokkal rendelkező, az életben boldogulni tudó és akaró fiatalok kerülnek ki az általam vezetett intézményből.

Így pár év elteltével még mindig olyannak látja az igazgatói teendőket, mint először? Igazgatóként milyen tervei vannak a jövővel kapcsolatban?

Azt gondolom folyamatos változásban vagyunk, felgyorsult a világ, de az alapértékek ugyanazok, a feladat, a cél szintén. A jövő? A költő soraival válaszolnék:  „… Küzdeni erőnk szerint a legnemesbekért!”

Köszönjük az interjút és további sok sikert kíván a Szakmai Elit csapata.